Brainwave | Met datawetenschap innoveren in marktonderzoek

Met datawetenschap innoveren in marktonderzoek

Emoties van mensen meten tijdens het lezen van een boek, het bijwonen van een concert, bezoek aan een attractiepark. Met sensoren in apparaten die draadloos met je lichaam zijn verbonden is dat mogelijk. Een innovatieve onderzoeksmethode van TNO opent nieuwe wegen voor marktonderzoek en productinnovatie.

Achtergrond

Marktonderzoek gebeurt al decennia via traditionele methoden als interviews, enquetes, peilingen. Dat geeft doorgaans een redelijk beeld, maar de uitkomsten zijn vrij subjectief en dus niet altijd even betrouwbaar. TNO heeft een wetenschappelijk onderbouwde methode ontwikkeld, ‘Brainwave’, om emoties realtime en continu te meten. Bedrijven zetten hun producten en diensten vaak in de markt als een beleving. Ze verkopen geen auto, maar rijplezier. De consument moet het product als iets bijzonders ervaren. Maar die emotie is moeilijk te meten.

Experimenten

Het begon in 2014 toen we in een wetenschappelijk experiment de emoties hebben gemeten van bijna driehonderd mensen terwijl ze een boek van Arnon Grunberg lazen. Dat leverde neurofysische data zoals hersengolven, hartslag, ademhaling en huidgeleiding op. In een recent experiment hebben we mensen in een attractiepark uitgerust met makkelijk draagbare elektronica: een watch, smartphone, pleister en hoofdband met sensoren. Die methode maakt het permanent meten van emoties mogelijk en ze zijn ook in de tijd te plaatsen. De data uit de ‘emotie-opnamen’ zijn voor bedrijven uiterst waardevol om daarmee hun product of dienst te kunnen verbeteren. Marktonderzoekbureaus kunnen hiermee hun opdrachtgevers veel gerichter ondersteunen omdat de data veel nauwkeuriger dan vragenlijsten laat zien hoe consumenten het product op welk moment beleven.

Privacy gewaarborgd

De technologie is zeer geschikt voor nieuwe vormen van marktonderzoek. De emoties van klanten zijn te meten zonder de beleving te verstoren. Deelname is geheel vrijwillig en gebeurt alleen na expliciete toestemming. TNO garandeert dat de dataverwerking afdoende is beveiligd, geanonimiseerd en dat de data uitsluitend wordt gebruikt voor het betreffende onderzoek.

Wij gaan graag in gesprek met partijen die de technologie naar de markt willen brengen.

Bent u geïnteresseerd?

Neem contact met ons op.

e-mail
Nieuws

Emotie meten omdat emotie verbindt

04 oktober 2017
Onze economie draait om emoties en relaties. Mensen kopen geen kaartje voor een concert, maar voor een onvergetelijke avond met vrienden. Mensen zoeken geen nieuwe baan, maar een organisatie met een missie... Lees verder
Contact

Eddy Zwier, MSc

  • Technology transfer
  • Startups
  • Spin-offs
  • Corporate venturing
E-mail