Solar riders | e-bikes die hun eigen elektriciteit opwekken

Elke dag opladen door slimme integratie van PV modules

De elektrische fiets wint snel aan populariteit. Ongeveer een derde van het aantal fietsen dat in ons land wordt verkocht, is inmiddels een e-bike. Tegenover gemak en comfort staat het nadeel van de batterij die regelmatig opgeladen moet worden en tijdens de rit leeg kan raken. Nu Nederland zich al jaren met studentenwedstrijden van door de zon aangedreven race- en personenauto’s en boten wereldwijd in de kijker speelt, was de vraag waarom er dan geen fiets ontwikkeld kon worden die op zonne-energie rijdt.
Chris van Houdt en Chris Cramer van de startup Need The Globe klopten bij TNO aan. Zij wilden weten welke technische mogelijkheden TNO kon aandragen voor de integratie van zonnecellen op een e-bike en wat de economische haalbaarheid voor hun fietsconcept zou kunnen zijn. Dat leidde tot een onderzoeksproject in het Technology Transfer programma van TNO.

Wereldwijde groeimarkt

Steeds meer mensen waarderen het om zonder veel inspanning grotere afstanden te kunnen afleggen op de fiets. Daarom is de e-bike in trek bij werkende forenzen in de voorsteden en op het platteland, maar ook bij studenten, schoolgaande kinderen en ouderen. Tegelijkertijd stimuleert en faciliteert de overheid het gebruik van de fiets. Fietsen is gezond, legt nauwelijks beslag op de openbare ruimte en bevordert de doorstroming in stedelijke gebieden. De markt is groot en groeit nog steeds. In Europa is nu 15% van het aantal verkochte fietsen een e-bike en de wereldwijde markt wordt geschat op zo’n $ 20 miljard.

Niet alleen de fiets

TNO heeft veel expertise met het integreren van PV-zonnemodules op aparte, ook kleine oppervlakken. Op het Solar Energy Laboratorium van ECN part of TNO in Petten, en in het samenwerkingsverband Solliance op de High Tech Campus in Eindhoven werkt TNO al jaren aan tal van nieuwe toepassingen om zonne-energie op te wekken in wegen, daken, gevels of welk geschikt te maken oppervlak ook. Voor TNO gaat het dan ook om meer dan alleen een oplossing voor de elektrische fiets. De kennis die we hiervoor ontwikkelen is ook toepasbaar op bijvoorbeeld rolstoelen, scootmobiels en skateboards.

Optimaal presteren

De komende periode onderzoeken we welke PV-technologie voor deze specifieke toepassing het meest geschikt is, dunne film of silicium. Voor beide opties komen er demo-modules die in het wiel van de fiets zijn te integreren. De geïntegreerde PV-modules moeten hufterproof zijn, visueel aantrekkelijk en natuurlijk goed kunnen presteren, ook onder minder zonnige omstandigheden.

TNO gaat graag in gesprek met partijen die in mobiliteit-gerelateerde toepassingen voor haar PV-technologie willen investeren.


Bent u geïnteresseerd?

Neem contact met ons op.

e-mail
Contact

Drs. Rolph Segers MSc

  • Technology Transfer
  • Startups
  • Spin-Offs
  • Corporate Venturing
E-mail